Herman Gerards… recensie Thorgal saga 1 – Vaarwel Aaricia
17 februari 2023 00:15

Ondanks dat hij geen liefhebber is van series die door andere schrijvers worden overgenomen, leest Herman een one-shot over zijn held Thorgal. De kwaliteit van het stripboek verrast hem.

De kunstenaar Robin Recht kent Herman alleen van de serie Elric. Omdat Recht daar alleen de tekeningen verzorgt, heeft hij geen oordeel over zijn scenario’s. Met een klein vooroordeel begint hij aan het boek.

De oude Thorgal moet afscheid nemen van zijn geliefde Aaricia. Ze is overleden en volgens de oude Vikingtraditie vertrekt ze in een brandend schip naar het Walhalla. Wanneer hij op het strand het schip langzaam weg ziet drijven verschijnt Nidhogg. De verraderlijke slang biedt hem de ring van Ouroboros aan. Hiermee kan Thorgal terugkeren naar het verleden om daar zijn geliefde Aaricia weer in de armen te sluiten.

Tijdreizen is een populair thema in boeken, films en stripboeken. Het hoogtepunt is Back to the Future van Steven Spielberg. Dit verhaal benadert dat niveau niet, maar komt toch een beetje in de buurt. Robin Recht beschrijft op een logische manier de ontmoeting tussen een bejaarde en zijn jongere zelf. Ook de, zeer ingrijpende, gevolgen van zo’n ontmoeting worden op een originele wijze uitgewerkt. Als lezer geloof je dat het op die manier kan gebeuren.

Een ander sterk punt vindt Herman de aftakeling van de bejaarde hoofdpersoon. Thorgal moet regelmatig door zichzelf ondersteund worden en heeft meerdere rustpauzes nodig. Toch biedt zijn levenservaring uitkomst in lastige situaties en is hij bepaalde vaardigheden nog niet verleerd. De tegenstelling tussen de wijze oude ik en zijn losgeslagen jongere versie is de echte kracht van dit verhaal. De confrontatie zet je regelmatig aan het denken hoe je zelf zou reageren.

Samenvattend is het scenario van Robin Recht er een uit de extra-categorie. Het tekenwerk sluit goed aan bij de historische gebeurtenissen en getuigt van een perfecte beheersing van het ambacht. Wat Herman betreft mag dhr. Recht wel meer van deze one-shots maken. Een hele nieuwe serie zou ook een optie zijn.

• Akim Stripspeciaalzaak

Ulgersmaweg 14
    9731 BS Groningen